fredag 23 januari 2009

En chaufförs bekännelser:

Göteborg alltså. Man kan ju bli tokig för mindre. Vilket helveteshål att köra bil i, jag tror aldrig jag varit med om något värre faktiskt. Hur sjuttsiken bygger de vägar i Sverige överhuvudtaget? Och hur tänkte de som byggde ut vägnätet där en gång i tiden och hur tänker de nu? "Vi bygger på lite här och vi bygger på lite där... Sen gör vi lite fler filer och snabba förgreningar och gör en sväng här som kan förvilla folk bort dit för där är det ju rätt fint och sen kommer de över bron där och får gissa vart de ska så vi skiter i att skylta, för skylta är ju dyrt." Osv..

GPS:er är ett satans verktyg skulle jag vilja påstå. Exempel på saker de säger när man kört fel:

"Gör en laglig u-sväng"
Mjo, jävligt enkelt i ett fyrfiligt körfält mitt på E6:an.

"Kör vänster i rondellen och sedan direkt till höger"
VILKEN JÄVLA RONDELL?!

Ärligt, jag hade en ganska ny GPS men det hjälpte ju föga.

Jag försökte komma ut till min syster på Hisingen i över en timme. Hamnade jag inte på en bakgata mitt i stan där jag stannade och panikrökte en cigg i två djupa drag så var jag påväg åt fanders någon annanstans. Och alltid, alltid kom jag tillbaka till samma ställe. Jag fattar ännu inte hur det gick till. Hur svårt kan det vara tänker ni? Jättesvårt kan jag tala om.

(Ok... Det var nog det som var problemet egentligen. Jag fattade inte.)

Jag kör normalt sett bra, men utan en kartläsare bredvid blir jag väldigt stressad och lost. Undrar exakt hur många lagöverträdelser jag gjorde igår? Jag vågar inte räkna efter. Refugkörning och snabba kast ut i ny fil är min nya melodi. Förlåt till alla som höll på att få framskärmen intryckt, jag försökte inte skada er med flit!

Tillslut pröjsade jag en taxi åt mamma på 250 kronor (som åkt med ner och befann sig hos syster) till dit jag stod istället och sen var det slut på irrandet och raka spåret hem.

Och nu är jag trött som fan. Ikväll ska jag lägga mig runt 20.00 som en äkta tant.

5 kommentarer:

  1. Som jag skrev till din käre sambo...Göteborg är en stad för de som pallar att ständigt se döden i vitögat...det sammanfattar trafiksituationen rätt väl;) Håller med om att det är lite svårt att hitta och hamna rätt... och en dålig GPS är sämre än en bra kartbok. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Kan det vara värre än Uppsala? YUr att jag inte kör...

    SvaraRadera
  3. Japp, här i götet är det en enda trafikregel som gäller... störst går först! Sen måste man ha bott här i evigheter för att hitta någonstans, för skyltarna har vägverket rationaliserat bort :-)

    Nästa gång får du ha en privat guide... hojta bara till så fixar säkert Therese polis-eskort till dig ;-)

    SvaraRadera
  4. Det var en känslomässig dag det där...

    SvaraRadera
  5. Snygg blogg! Och kul inlägg, hehe. Precis sådär känner jag mig. När jag går hem från bussen. Typ 200 meter bort. Katastrof. Walking-GPS vore nåt för mig.

    SvaraRadera