onsdag 4 mars 2009

Vägen till mannens hjärta

Sambolivet tuffar vidare. Det mesta går ju finfint förutom den lilla detaljen att vi har olika uppfattning om städning. Min tröskel för "skitighet" är ganska låg i förhållande till Jonas. Det gäller att försöka mötas halvvägs. Jag får acceptera att några råttor ligger och gottar sig i hörnen och tvättar sin päls och Jonas får acceptera att dammsugaren tvunget måste bli hans näst bästa vän för resten av livet. Men det går..ganska bra. Ett annat litet dilemma är det här med sambofetma. Jag har tagit upp det i små pikande inlägg tidigare, mest riktat mot mina medmänniskor, men nu ska jag berätta hur det faktiskt går till efter gårdagkvällens uppenbarelse av fenomenet.

Jag hade som förlåt över att jag gormat om det där med dammsugning kvällen innan, fixat en plåt med hemgjord pizza och ett varsitt glas rött vin. (Öl fanns givetvis i kylen eftersom män gillar det mest och jag var ute efter att fjäska.) På plåten låg den sen, svällande av ost och jag satte kniven i den och delade upp till 9 fina bitar. Mot slutet av middagen lät det såhär:

Jag: älskling, du tänker väl inte lämna sista biten? Skulle vara så tyyyypiskt. Det blir alltid EN bit kvar. (Trumpen, ledsen min med stora hundögon)

J: Men...jag är skitmätt. Du kan ju inte tvinga mig? (Tittar oförstående på mina stora hundögon)

Jag: Jo, ät upp den. Om du hade lämnat 2 bitar så hade det känts mer ok för det hade varit lagom lunch för dig imorgon, men en? Nej nej. (Lite mer bestämd min med ihopknipen mun och ögon av stål)

J: Suck... ok, men vadå? Hur många bitar tog du? Två? Då kan man ju säga att du lämnade sju, hur stört är inte det? (Tittar lika oförstående på min nya min och jag ser vad han tänker. Att jag är en knäpp människa, tappad bakom en vagn som försöker tvinga honom.)

Jag: Mäh, så kan du väl inte jämföra?! (Vad tänker han med?! Han måste vara tappad bakom en vagn!)

J: Ge mig biten....

Med förnöjsam min tittar jag sen på min proppmätta sambo (som förövrigt lämnat alla kanter - amatör) och tänker att nu behöver jag bara placera denna i soffan och sätta en öl i handen på honom. Sen är vi kvitt.

Love you

2 kommentarer:

  1. Mer än kvitt älskling, idag går starten för mitt senaste städprojekt! Bara en sån sak =) Lövs you tu

    SvaraRadera
  2. Hahaha... fan vad ni är söta :-)

    SvaraRadera